Romuald Andrzejewski audiobook QUATRO VIENTOS

Redaktor wydania – Danuta Bartosz. Opracowanie graficzne – calmday.pl  ISBN 978-83-957091-3-5 seria wydawnicza  #34. Druk: PROFES, ul. Mała 7, Poznań. Producent nagrań – Jakub Błaszczyński. Produkcja muzyczna – Krzysztof „Wiki” Nowikow. Realizacja nagrania „Wędrowne ptaki” – Krzysztof Antkowiak. Mastery utworów „Cyfron”, „Czarna kolebka”, „Quatro Vientos” – Krzysztof Czub, Drop of Studio Warszawa. Pozostałe mastery: Marcin Górny – Studio Splendor i Sława, Poznań. Nagrań dokonano: Pracownia muzyczna Romualda Andrzejewskiego, Poznań, ul. Taczaka 15/17, Studio „Arki Noego” – Puszczykowo, Drop of Studio Warszawa,  Frendly Studio Poznań.

Fundacja w ciągu ostatnich czterech lat opublikowała 40. wydawnictw książkowych.  Współczesne środki komunikacji wymuszają na twórcach dostosowanie się do nowoczesnych, elektronicznych form wyrazu. Prezentacja twórczości ma wygodniejszy i zdecydowanie szerszy zasięg. Na archiwalnej stronie Wielkopolskiego Oddziału, na której poza archiwaliami są linki  do bieżącej działalności  fundacji i naszego oddziału, czy też link  do kwartalnika Wielkopolski widnokrąg – mamy codziennie 400 do 1200 wizyt.. Miesięcznie odwiedza nas ponad 10.000 internautów (vide: WO ZLP ).. Od 26 marca 2009 roku do dzisiaj  odwiedziło nasz portal jeden milion 368 tysięcy osób.

Wśród publikacji fundacji są także audiobooki, które reżyseruje i realizuje Małgorzata Jańczak, członkini naszego Oddziału, wieloletnia  dziennikarka poznańskich rozgłośni radiowych.  Wydaliśmy już kilkanaście audiobooków między innymi otrzymaliśmy od Pana Marszałka Wielkopolski dotację na wydanie audiobooka Quatro Vientos  artyście – muzykowi, kompozytorowi Romualdowi Andrzejewskiemu.

Romuald Andrzejewski – urodzony w Poznaniu muzyk, pianista, kompozytor, aranżer. Wykształcenie muzyczne odebrał w Akademii Muzycznej w Poznaniu u prof. Ireny Marczykowskiej. Uzyskał dyplom z wynikiem celującym w klasie fortepianu.

Pierwsze utwory skomponował już w szkole podstawowej. Jednym z nich jest kompozycja pt. “Uwertura”, której prapremiera miała miejsce podczas uroczystej Akademii wręczenia świadectw ukończenia szkoły. Część kompozycji powstałych w okresie edukacji szkolnej doczekała się studyjnego nagrania. Część nadal czeka.

Pracując jako muzyk studyjny na instrumentach klawiszowych nagrał około siedemdziesięciu sztuk teatralnych, wystawianych w teatrach całej Polski. Nagrywał także dla Telewizji Polskiej (koncerty, spektakle) i wytwórni płytowych (kolędy, muzyka ilustracyjna, bajki dla dzieci). W okresie nauki w szkole średniej został zaproszony przez znanego muzyka i dyrygenta Aleksandra Maliszewskiego do udziału w tworzonym przez niego zespole.

Akompaniował znanym polskim wykonawcom estradowym, m.in. Urszuli Sipińskiej, Andrzejowi Dąbrowskiemu i Tadeuszowi Woźniakowi. Z tym ostatnim nawiązał ścisłą współpracę muzyczną i aranżując nagranie płyty “Zegarmistrz światła”. .

Był nauczycielem w Szkole Muzycznej w Miastku w klasie fortepianu, dyrektorem Ogniska Muzycznego w Kępicach. Założył zespół dziecięcy, który cyklem autorskich piosenek „Cztery Pory Roku” zdobył pierwszą nagrodę na festiwalu Muzycznych Zespołów Dziecięcych w Miastku.

Nagrywał również m.in. z Michałem Bajorem i Grażyną Łobaszewską. Ważnym rozdziałem w jego twórczości była praca w teatrze. Romuald Andrzejewski jest kompozytorem muzyki do spektakli teatralnych, między innymi do tak znaczących utworów w literaturze polskiej jak: “Noc listopadowa” Stanisława Wyspiańskiego i “Lila Weneda” Juliusza Słowackiego.

Romuald Andrzejewski: Jak usłyszałem muzykę? – odpowiada:

  • Przyszedł do mnie Szymon Mizera i poprosił o motyw muzyczny do swojego filmu. Prosty temat ożył nagle i wyrósł z niego dojrzały utwór – opowieść o życiu, o trudach, o mieście. Tak powstała muzyka do utworu: Godziny Nocnych Ulic 5:33, muzyka: Romuald Andrzejewski, tekst: Jakub Błaszczyński, syntezatory / piano: Romuald Andrzejewski.
  • Spotkałem w lesie skrzata. Nazywał się Cyfron. Szukał… Przez okna tajemniczego pałacu razem oglądaliśmy bal. Skrzaty się bawią, tańczą. Dlaczego nie wejdziesz mały? To przez miłość. Tęsknię. Powstał utwór:  Cyfron Nathana Adlera 5:36, muzyka: Romuald Andrzejewski, syntezatory: Romuald Andrzejewski, bębny, bas: Krzysztof “Wiki” Nowikow, skrzypce: Joanna Wicenciak
  • Krysia Jankowska zaprosiła mnie na koncert Dnia Emigranta. Wychodząc zobaczyłem małe dziecko, które podrygiwało w afrykańskim rytmie. Dziecko radosne w podskokach, za nim cała reszta. To właśnie dziecko poprowadzi korowód taneczny, bo wszyscy są równi wobec muzyki. Powstaje utwór: Czarna Kolebka 5:40, muzyka: Romuald Andrzejewski, syntezatory / piano: Romuald Andrzejewski, wokal: Krzysztof Antkowiak (solo), chóry: Krzysztof Antkowiak, Jolanta Ciecharowska, bębny, bas: Krzysztof “Wiki” Nowikow.
  • Kolejny utwór powstał przed Wigilią. Powiązałem go z wierszem Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Jest jak najgłębsze uczucie, jak pamięć, jak wzruszenie. Krzysztofa Globisza poprosiłem o recytację. Od razu się zgodził: Skomponowałem utwór Powrót 5:17, muzyka: Romuald Andrzejewski, tekst: Konstanty Ildefons Gałczyński, piano / syntezatory: Romuald Andrzejewski, recytacja: Krzysztof Globisz, wokal: Jolanta Ciecharowska.
  • Kassel. Niemcy. Mój nowy syntezator JD 800. Palce same poszły. Utwór powstał w ciągu pięciu minut. Mateusz 8,14 “Jakoż ciasna brama i wąska jest droga, która wiedzie do żywota, a mało jest tych, którzy ją znajdują.”.  By dotrzeć do źródła, trzeba iść pod prąd. Normalnie. Naturalnie. Utwór .Ścieżka do bram powstał w ciągu pięciu minut. Mateusz 8,14 Jakoż ciasna brama i wąska jest droga, która wiedzie do żywota, a mało jest tych, którzy ją znajdują. By dotrzeć do źródła, trzeba iść pod prąd. Normalnie. Naturalnie. Muzyka Romuald Andrzejewski, syntezatory – Romuald Andrzejewski, perkusja – Grzegorz Grzyb, bas – Michał Grot, wokal – Jolanta Ciecharowska, gitara elektryczna – Krzysztof „Wiki” Nowikow..
  • Oniemiałem z radości i obowiązku, by go ratować. Czekał na mnie na plaży. Biorąc go na ręce, poczułem, że pozlepiane ma pióra skrzydła. Pędziłem z nim do baraku. Dziobał mi palce. Do kuchni. Co dalej? Wypuszczam go z rąk a on… prawie fruwa! Ożył! Przecież przed chwilą na brzegu morza był całkowicie bez sił. Jak dziecko dał mi się wziąć na ręce. Po dwóch godzinach od powiadomienia stacji ornitologicznej, mimo wielkiej ulewy i burzy, naukowcy przybyli. Dostrzegłem worek u któregoś z nich i wyrok w oczach. “Musicie go uratować!” – powtarzałem, krzycząc jak szalony. Odeszli strapieni. Po paru dniach ich spotykam: “Ptak?” “Wszystko dobrze, udało się go uratować, poleciał”. Byłem szczęśliwy. Działo się to na wyspie Helgoland na Morzu Północnym. Ptakiem był Lumen. Szukając kamieni nad brzegiem morza, znalazłem ptaka, którego ugodziła cywilizacja. Moja cywilizacja. Requiem zanucił mi do ucha dla swoich braci, którzy nie przeżyli.. Powstał utwór: Requiem dla Ptaka 6:41, muzyka: Romuald Andrzejewski, syntezatory, piano: Romuald Andrzejewski, gitara akustyczna: Krzysztof “Wiki” Nowikow, wokal, chóry, Krzysztof Antkowiak, zaśpiew: Romuald Andrzejewski.
  • Płynąłem przez Kanał Panamski z Meksyku do Kolumbii. Rozmawiałem z duchami Indian o ich krwawej historii europejskiej kolonizacji. Słyszałem w głowie melodię. Grałem ją na statku. Okazało się, że Jakub znał słowa tej piosenki. Quatro Vientos 5:50, muzyka: Romuald Andrzejewski, tekst: Jakub Błaszcyński, syntezatory, bas, wokal: Romuald Andrzejewski, chóry -: Krzysztof Antkowiak,  dedykacja: Janowi Pawłowi II.
  • Przeczytałem wiersz Danuty Bartosz pt. Wędrowne ptaki wracają. Czytając usłyszałem trzepot skrzydeł lecących ptaków. Tak powstała muzyka do utworu Wedrowne ptaki 5:50; muzyka: Romuald Andrzejewski, tekst: Danuta Bartosz, syntezatory: Romuald Andrzejewski,  wokal: Jolanta Ciecharowska.

oprac. Danuta Bartosz

posłuchaj: Wędrowne ptaki 

Romuald Andrzejewski

Projekt zadania „Wielkopolski widnokrąg. Aktywizacja kulturalna mniejszych ośrodków Wielkopolski” współfinansowany przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego